Klinika estetické medicíny +420 603 55 11 66

Petra Clinic Praha 1, Vodičkova 791/39 | Petra Clinic Karlovy Vary, Jarní 1

 
 

Ing. Petr Havlíček v Petra Clinic

Ing. Petr Havlíček - 5.0 out of 5 based on 5 votes

petr-havlicek

Ing. Petr Havlíček

petr.havlicek@petraclinic.cz

Odborník na zdravý životní styl, nadváhu a obezitu.

Obezita se stala epidemií moderní společnosti. Co je na ní nejvíc nebezpečné? Proč se stále víc lidí přejídá a málo se pohybuje? Jak to změnit? Na odpovědi se specializuje Petr Havlíček, odborník na zdravý životní styl, nadváhu a obezitu.

Petr Havlíček (1969) absolvoval Vysokou školu zemědělskou v Brně se státnicí z oboru technologie potravin. K tomu přidal vlastní studium nejnovějších vědeckých poznatků o výživě a pečlivě sleduje výživové trendy ve světě a to především v USA a Kanadě.

Svoji kariéru v oboru zdravého životního stylu začal jako konzultant výživy vrcholových sportovců. Jeho služby využívala například  běžkyně na lyžích, olympijská vítězka a mistryně světa Kateřina Neumannová. Také trojnásobný mistr světa a světový rekordman v atletickém desetiboji Tomáš Dvořák a jeho rival a nástupce, olympijský vítěz, mistr světa a světový rekordman Roman Šebrle.

Postupně se jeho klientela rozšířila a dnes je populární i mezi širokou veřejností bojující s nadváhou a s obezitou. Jako výživový specialista vede televizní reality show "Jste to, co jíte" a pořad "Souboj proti těžké váze," které pravidelně vysílá televize Prima.

Kromě toho publikuje v odborných časopisech jako je například Svět kulturistiky a Fitness, ženských časopisech jako Marianne nebo Harpers Bazar, a jeho názory a znalosti často publikují i největší tuzemské tištěné deníky a  televizní stanice.

Působí také jako konzultant společnosti Nutrend, která je oficiálním dodavatelem doplňků stravy Českého olympijského výboru, ale především zásobuje ve celosvětový trh se zdravou stravou. Patří do špičky ve svém oboru, a proto stravu s touto značkou konzumují nejen vrcholoví závodníci, ale také ti, kteří sportují jen rekreačně.

"Jsem spokojený a šťastný člověk, protože dělám práci, která mě baví," shrnuje svoji dosavadní hektickou kariéru Petr Havlíček.

Nebojte se jíst

Odnaučit lidi strachu z jídla - tak zní heslo Petra Havlíčka. Sám o sobě říká: "Výživou se zabývám celý svůj život. Jsem vystudovaný zootechnik, ale tuto profesi nikdy nevykonával. Na vysoké škole jsem hodně sportoval a navíc jsem dělal instruktora ve fitness centru. Už tenkrát jsem věděl, že se chci zabývat výživou, takže jsem takto nasměroval výběr volitelných předmětů na vysoké škole. Dělal jsem státnice z potravinářských technologií. Vysoká škola zemědělská mi dala ideální základ pro dnešní práci, protože mnoho poznatků o lidské výživě vychází ze zkušeností a studií o výživě zvířat. Výživové tabulky pro všechny druhy hospodářských zvířat vznikly řádově o desetiletí dříve než adekvátní tabulky pro lidskou výživu. Například existují výživové tabulky rozdělené podle jednotlivých stádií březosti a laktace skotu - to u lidí snad nepoužíváme dodnes, i když existují. To je samozřejmě způsobeno skutečností, že s chovem zvířat je spojena značná ekonomika, takže je velká pozornost věnována výzkumu, vývoji a zvyšování produktivity."

Petr Havlíček začal svoji kariéru výživového poradce ve sportu. Přiznává, že veškeré informace z oboru čerpal ve Spojených státech amerických. V Česku uznával pouze zakladatele sportovní výživy u nás Petra Fořta.  Celá sportovní výživa je totiž speciální v tom, že jejím hlavním cílem je maximalizaci výkonnosti, což na jedné straně znamená trénink a závody na hranici možností lidského organismu, a pokud se to přežene, tak dokonce až za ní, a zároveň pečlivá regenerace a propočítaná výživa.

Dobré jídlo a solidní životospráva  

Dnes se Petr Havlíček věnuje lidem s nadváhou, kteří potřebují zhubnout, lidem s nízkou hmotností, kteří chtějí přibrat, lidm s normální hmotností, kteří chtějí zlepšit kondici, ale také nemocným lidem, kterým rovnováhu příjmu potravy a výdeje energie zničila nemoc nebo dokonce nezbytné léky. "Lékaři sami většinou nevědí, jak má výživa nemocných vypadat. Řeknou vám třeba, abyste přestala solit, ale často netuší, jaký je váš průměrný přísun sodíku. Nestačí totiž přestat solit, je nezbytné omezit nebo přímo vyřadit z jídelníčku potraviny, které obsahují sůl," vysvětluje Petr Havlíček na jednom příkladu, co je náplní jeho práce. "Pro běžného konzumenta je velmi obtížné se zorientovat, protože obsah soli v potravinách stále stoupá."

K výživovým doporučením dnes už patří nejen zkušenosti odborníků a pohovory s klienty, ala také přístrojové vyšetření. Petr Havlíček používá především bodystat, kterým měří celkové složení těla. "Na základě elektrické vodivosti tekutin zjistíme, z čeho je přesně tělo složeno." Lidské tělo totiž obsahuje různé druhy tekutin. Jiné složení má voda v tuku, jiné třeba v tkáních.

Dalším využívaným přístrojem je kalorimetr. Na základě měření spotřeby kyslíku lze stanovit klidovou energetickou spotřebu člověka. "Výpočtem poměru přijatého kyslíku a vydechovaného kysličníku uhličitého jsme schopni změřit, z jakých živin energie pochází – zda z tuků nebo sacharidů. Množství bílkovin stanovit nelze."

Laboratorním vyšetřením lze určit dusíkaté odpady v moči. "Tento test se nepoužívá, jen při podezření na skutečně těžkou metabolickou poruchu."

Inspirativní doporučení Petra Havlíčka

  • Nadváha a únava nemusejí být způsobeny pouze tím, že hodně jíte a málo se hýbete. Mohou souviset s imunitním systémem, kterému nemusejí vyhovovat některé potraviny.
  • Jakmile si řekneme "zkusím nějakou dietu," většinou to skončí špatně. Jen 5 až 10 % lidí, kteří se pokoušejí amatérsky zhubnout, se to podaří. Ze všeho nejdřív je nutné na základě různých vyšetření odhalit příčinu kil navíc. Jen tak může být výsledek trvalý a tělo zůstane zdravé.
  • Hladem se nedá zhubnout. Dokonce ani ne samotnou dietou. Je potřeba se hýbat a také si hlídat odpočinek a spánek. Kdo málo spí, má nízkou hladinu hormonů dobré nálady, což vede k podráždění a uklidnit se umí jen jídlem. Po čase se objeví i nechuť ke sportu.
  • Když se rozhodneme pro změnu životního stylu, musí to být se vším všudy. Proto je důležité udělat to pro sebe, ne pro okolí a jít do změny natrvalo. Kdo hubne jen v létě do plavek nebo kvůli svatebním šatům, ten shozená kila zase rychle naberete.
  • Ženy jsou oproti mužům schopné dodržovat zdravý jídelníček.  Jsou mnohem disciplinovanější, loajálnější a vytrvalejší. Muž se sice nadchne, ale chce vidět výsledek hned. Je to vidět i na tom, že ženy dokážou držet diety třeba desítky let. To muži nezvládají.
  • Špičkoví kuchaři bojují s předsudkem, že čím více jídla je na talíři, tím lépe. Lidé si totiž neuvědomují, že když jedí kvalitní jídlo, stačí k zasycení mnohem menší porce. Jen málokterý host v restauraci ocení prvotřídní biftek, ale téměř každý si pochvaluje plný talíř svíčkové se šesti knedlíky.

Jak se stravovat podle Petra Havlíčka

Jak funguje odlehčená strava? Nejdřív se ozve psychika. Člověk se zklidní a najednou má mnohem víc energie. Každé jídlo totiž vyžaduje čas a energii na zpracování. Tučná a masitá jídla patří mezi ty nejtěžší, a právě proto jsme po nich nejen tlustí, ale také unavení.

Je potřeba hodně pít? Sklenka vody denně rozhodně nestačí. Člověk vydrží bez jídla dva měsíce, ale bez vody jen týden. Ale je pravda, že příliš velké množství zbytečně vede k přetěžování organismu. Obecně platí, že lidský organismus potřebuje 3 dl tekutin na 10 kg své váhy. Čtvrtinu z toho tělo získá samo z běžných pokrmů, například polévky, ovoce, zeleniny, vařené přílohy, jako je rýže nebo těstoviny, ale třeba i masa, a je potřeba připočítat též kávu nebo čaj.

Jak bojovat s večerním hladem? Přes den jste málo jedli a to je potřeba změnit. Málo jí ten, kdo je ve stresu, který utlumuje potřebu jídla. Jakmile se ovšem uklidníme, což bývá večer po práci, nebo když dáme spát děti, dostaneme. Tělo si vždycky vyžádá, co potřebuje. Řídí ho hormony, které hlídají, abychom neumřeli hlady. Pokud ale přejdeme na pravidelnou a vyváženou stravu, večerní chutě zmizí.

Jak překonat chuť na nezdravé jídlo? Na to existuje jednoduchý trik. Jeden den v týdnu si dejte, na co máte největší chuť. Jídelníček se tak nezmění na nechutný dril a nezoškliví se vám tak, že zanecháte pokusů o změnu životního stylu.

Pověry?

Zdá se, že mizí dřívější jasná dělící čára - muži inklinují k masu a ženy k čokoládě. Dnes i muži prahnou po sladkém. Ukazuje se, že jim nejvíc chutná jahoda jakožto nejvýraznější sladká chuť v přírodě vůbec.

Chipsy a slané oříšky jsou zrádné. Mají výraznou chuť a jedí se po troškách, což mate náš mozek. Máme pocit, že sníme málo, přitom během chvilky je miska pryč. Nekupujte je tedy raději vůbec anebo aspoň ne do zásoby. Je to stejné jako u alkoholika, který se chce vyléčit a musí se zbavit všech lahví, co má doma.

Vážit se má smysl nejdřív po týdnu. Jen tak lze získat věrohodné hodnoty. Ženy by se neměly vážit v období menstruace, protože jejich organismus v tu dobu zadržuje vodu a je to kritické období i z hlediska psychiky. Muži ani ženy by se neměli vážit kvůli životnímu stylu, když nejsou v dobré zdravotní kondici. (Při nemocniční nebo lékařské péči o tom samozřejmě rozhoduje ošetřující personál.)

Dieta sama o sobě nevede k ničemu dobrému. Pokud hubnete a nehýbete se, mizí svalová hmota a především hluboký stabilizační systém páteře, který sice není na první pohled vidět, ale drží tělo pohromadě. Proto je důležité pohyb nevynechat.

Kdo hodně sportuje, ale jídlo neřeší, na tom také nebude dobře. Když jí málo, díky pohybu sice nějakou dobu hubne, ale pak se váha zastaví a objeví se únava. Nebo si naopak myslí, že když se hýbe, může sníst cokoliv. Jenže fyzická únava vede k tučnějším jídlům a alkoholu. Může tak sníst tak velké množství tuku, že ho tělo není schopno zpracovat ani intenzivním sportem.

5 tipů od Petra Havlíčka

  1. Na nákup potravin choďte se seznamem a najezení. Jen tak nepořídíte řadu zbytečností.
  2. Potraviny važte vždy před jejich tepelnou úpravou – maso v syrovém stavu, přílohy v suchém stavu.
  3. Restujte na sádle nebo oleji, nejlépe olivovém nebo rýžovém. Máslo nechte jen pro studenou kuchyni.
  4. Denně byste neměli zkonzumovat víc než 50 gramů jednoduchých cukrů včetně ovoce, to je 10 kostek cukru.
  5. Celozrnné pečivo by mělo mít obsah vlákniny 6 a více procent. Najdete to napsáno na obalu.

Jaké pečivo je nejlepší?

Dieteticky správné pečivo obsahuje hodně vlákniny a co nejméně sodíku. V obchodech ovšem není jednoduché ho najít.

Celozrnné není cereální! Při výběru pečiva se často necháme zmást popisky, kterým mnohdy nerozumíme. Pečivo cereální, vícezrnné, celozrnné, speciální…

Nejčastěji zaměňujeme cereální pečivo za celozrnné a obarvené pečivo za žitné. Mnohdy také považujeme za celozrnné pečivo to, které je jen posypané semínky, avšak je vyrobeno z klasické bílé mouky. Nejvíce nás matou pekaři a pekárny slovem "cereální", což znamená "vyrobený z mouky." Pečivo vícezrnné značí, že je vyrobené z více druhů mouky, ale nemusí vůbec obsahovat mouku celozrnnou.

Pokud chcete koupit opravdové celozrnné pečivo, pečlivě hledejte toto slovo na obalu, nebo na cenovce v regálu. Takové pečivo má totiž obsah celozrnné mouky alespoň 80 %. Celozrnné pečivo má vyšší energetickou hodnotu než pečivo bílé, ale rozdíl je zanedbatelný. Zásadní výhodou je celozrnného pečiva však spočívají v živinách, kterých nám bílé pečivo z pšeničné mouky nedodá. Bílé pečivo nám dodává pouze energii, celozrnné pečivo navíc vlákninu, řadu vitaminů a minerálních látek.

Pečivo je zdravé a nevynechávat! Zdravě hubnout a dokonce ani nezdravě hubnout nelze bez konzumace pečiva. Pečivo je totiž, stejně jako další přílohy, zdrojem sacharidů, které dodávají našemu organismu zásadní část energie.

Vláknina a sůl jsou nezbytné! Přestože vláknina neslouží jako zdroj energie, pro správné fungování našeho organismu je velmi důležitá. "Dobře sytí, pomáhá tedy při hubnutí a má přínos i pro diabetiky, snižuje glykemický index potravin, snižuje hladinu cholesterolu, pomáhá udržovat stálou hladinu krevního cukru a má také velký význam pro zdraví střev," říká výživový specialista Petr Havlíček. Jeho kolegyně dietoložka Karolína Hlavatá dodává, že denní příjem vlákniny by měl být alespoň 25 g. Realita ovšem bývá jiná, průměrný dospělý člověk konzumuje jen polovinu.

Čím méně sodíku, tím lépe! Důsledkem nadbytečného příjmu sodíku je zvyšování krevního tlaku.  Vysoký krevní tlak patří mezi nejčastější srdečně-cévní onemocnění a podílí se na vzniku dalších těžkých zdravotních komplikací, jako je infarkt myokardu nebo mozková příhoda. Příjem sodíku nemá být vyšší než 2 gramy denně a to je 5 gramů soli. Doporučenou denní dávku však průměrný dospělý překračuje trojnásobně. Solí posypanému pečivu se proto raději vyhněte. Bohatě stačí, co se přidává do těsta.

Nesmysly podle Petra Havlíčka!

Abych zhubla (zhubnul), musím snížit denní energetickou spotřebu pod 1200 kcal (5000 KJ).
Při tak nízkém přísunu energie dochází ke vzniku jo-jo efektu. Tyto hodnoty totiž nerespektují klidovou spotřebu organismu, která se u jednotlivců velmi liší od 1300 do 2200 kcal. Celkový energetický příjem na úrovni 1200 kcal tedy může mít pouze ten, kdo odhodí výdobytky civilizace, spojené se stresem a odjede relaxovat mezi buddhistické mnichy do Tibetu. Nebo stráví celé měsíce na Tahiti, kde bude jen relaxovat, dobře jíst a lehce aerobně se hýbat. Pak má šanci spalovat tuky i při velmi nízkém příjmu energie.

Ve stresu se lépe hubne.
Ve stresu sice stresové hormony způsobí větší vyloučení cukrů a mastných kyselin do krve, ale prakticky spalujeme pouze cukry pro práci mozku, neboť se většinou nehýbeme. Mastné kyseliny slouží jako palivo pro svaly, které jsou za psacím stolem v nečinnosti.

Drastické diety vedou k hubnutí.
Neuvážené diety naopak vedou k nárůstu hmotnosti. Většina mých klientek jsou ženy, které měly 3 až 4 kila navíc a začaly s dietami. Dnes mají navíc 20 až 30 kilo a na dietách jsou závislé. Tak funguje princip jo-jo efektu. Celé dny jsme ve stresu a neklidu, takže spalujeme cukry. Když nedodáváme tělu další energii, mozek se brání poklesem výkonnosti a z každého jídla si ukládá energii do zásoby. Zároveň se organismus snaží snížit svou celkovou spotřebu energie. Drastické diety tedy v konečném důsledku vždycky vedou k nárůstu hmotnosti.

Nesportují, hodně jedí a jsou štíhlí.
Paradoxně bývá člověk, který vypadá hubeně, ve skutečnosti často "tlustý." Hodnotící systém BMI je totiž nesmysl. Všechno je o stylu života. V posledních desetiletích lidstvo roste do výšky. Generace dnešních mladistvých je vysoká a hubená, protože prosedí celé dny u počítačů a málo sportují. Mají jemnější kostru a minimum svalové hmoty. Růstový potenciál žene kostru do výšky a mačkáním klávesnic počítače svaly nenarostou.

Vysocí a štíhlí lidé byli vždy považování za ideály krásy.
Už dávno se ví, že je optimální mít střední postavu pro ženy i muže. Střední výšku i hmotnost, pevnou kostru a dostatek svalstva. Dítěti, které je aktivní, kostra sílí, ale neroste většinou až tak moc do výšky. Jeho kosti jsou pevnější, ukládá se v nich více vápníku.

Optimální hmotnost udržíme pod kontrolou omezeným jídlem.
Podívejme se na život našich předků.Náš předek si ráno ukrojil kus chleba se špekem, zapil to podmáslím a šel orat. Dělal manuální práci střední intenzity, kdy byl psychicky v klidu, na čerstvém vzduchu a spaloval tuky. Prováděl vytrvalostní zátěž. Mohl si dovolit 3x denně kalorické jídlo většího objemu a po obědě si pospat, aby se tuky měly čas ukládat, jako zdroj energie. Dnešní člověk jede do práce autem nebo MHD. Nevhodně se stravuje. V zaměstnání většinou celý den sedí, stresuje se, takže spotřebovává více cukrů. Převahu činnosti vykonává mozek, nikoli svaly, a ten potřebuje cukry, aby mohl správně fungovat. Jestliže mozek nemá dostatek paliva ve formě sacharidů, naše výkonnost klesá, cítíme se unavení. Když budeme psychicky v pořádku a budete mít jakž takž vyvážený příjem energie, která bude pocházet ze slušných zdrojů, budeme štíhlí i bez diety.

Tlustí lidé jsou nešťastní ze své tloušťky.
Je to naopak. Znám terapeuty, kteří léčí obezitu a nadváhu pouze psychologicky a jsou úspěšní. Málokdo je ochoten si své psychické problémy připustit a přiznat si, že potřebuje pomoc psychologa nebo psychoterapeuta. Navíc většina lidí se zjevnou nadváhu a množstvím tělesného tuku je ve skutečnosti podvyživených. Jinak to u věčných dietářů, kteří přijímají jídlo denně do 1200 kcal a mnohdy i méně, ani nemůže být. Většina těchto lidí střídá období přejídání s obdobími hladovění. Když se přejídají, tak tučnou stravou, která obsahuje minimum životně důležitých živin.

Stravu je potřeba odvažovat na lékarnických vahách
Naslouchejte raději svému tělu. Správně se stravujete v případě, že vám po jídle není nevolno, nejste unaveni, cítíte se v pohodě. Jestliže občas zhřešíte a trochu přiberete, pak víte, že musíte na nějaký čas někde ubrat a vše se rychle vyřeší. Jestliže svému tělu dobře rozumíte, nepotřebujete ani váhu. Instinktivně si budete udržovat optimální hmotnost. Pouze byste se měli vyvarovat smažených, uzených a jinak spálených, to je karcinogenních potravin.

Škodí nebo prospívá?

Káva: Černý aromatický nápoj je velký zdroj antioxidantů, což je pozitivní. Mírně stimuluje a potlačuje únavu. U lidí, kteří se správně stravují a jen čas od času pociťují únavu, je její konzumace v pořádku. Naopak u jedinců s vysokým tlakem a chronickou únavou není vhodná, protože je vyčerpává ještě více. Nebezpečná může být, protože maskuje pocit únavy. Pít kávu ve stavech únavy je jako mlátit holí do hladového koně.

Koření: Pokud nemáte narušené žaludeční a střevní sliznice, je pro vás koření z hlediska zdravé výživy neutrální. Některé druhy koření, např. chilli, zvyšují produkci tepla v organismu, čímž se spaluje tuk. Termický efekt ovšem nevyvolává pouze koření. Každá potravina ho vykazuje ve vyšší nebo menší míře. To můžete pozorovat sami na sobě, že po konzumaci některých potravin se zapotíte.

Alkohol: V rozumné míře je tělu prospěšný, především tím, že zvyšuje hladinu HDL cholesterolu. Optimální je konzumace červeného vína 2 až 3 dcl týdně. Častější pití je problematické, protože alkohol má vysokou energetickou hodnotu a metabolizuje jako tuk, takže se po něm tloustne. Navíc zpracování velkého množství alkoholu zatěžuje a poškozuje játra.

Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Čtěte více

Rozumím

Jak Google využívá soubory cookie

Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.

Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.

Přečtěte si o typech souborů cookie, které Google používá, a o tom, jak společnost Google a její partneři tyto soubory cookie využívají v reklamě. Zásady ochrany soukromí popisují, jak při používání souborů cookie chráníme vaše osobní údaje a další data.

Na těchto adresách plníme Vaše sny

Petra Clinic Praha, liposukce

Pasáž Světozor (Palác Ligna)

Vodičkova 791/39

110 00 Praha 1

+ 420 603 55 11 66

info@petraclinic.cz

 

Petra Clinic Karlovy Vary, liposukce

SPA Resort Sanssouci

Jarní 1

360 01 Karlovy Vary

+ 420 603 55 11 66

info@petraclinic.cz

 

Připojte se k nám na sociálních sítích a můžete vyhrát ošetření zdarma.

Máte zájem o zasílání informací o akcích a novinkách?

Přihlásit se k odběru novinek.
Copyright © 2013 - 2017 Petra Clinic health s.r.o.
Hodnocení na Firmy.cz
firmycz

Bezplatná konzultace

Napište si o bezplatnou konzultaci
  1. Jméno(*)
    Vyplňte prosím své jméno.
  2. Telefon
    Vyplňte prosím svůj telefon.
  3. E-mail(*)
    Neplatná e-mailová adresa.
  4. Druh konzultace(*)
    Neplatný Vstup



    Při následném ošetření je konzultace s dermatologem zdarma.
  5. Co by Vás zajímalo
    Neplatný Vstup
  6. Zaškrtněte, že nejste robot:(*)
    Prosím zaškrtněte
Nahoru